Tuesday, October 28, 2008

Ukhuwwah Bahasa Yang Sukar Diterjemah



" Kpd shbt2 mantan .... ana minta maaf kpd antum spjg pershbtn kita telah menempuh liku-liku perjuangan. Saat sukar dan senang. Saat2 kita bermesyuarat, teguran dan kata-kata sahabt cukup memberikn kesan pd ana spjg kepimpinan kita. Ukhuwwah kita ada class yg tersendiri. Cukup t`kesan dhati ana. Ana xdpt kawal air mata ana. jadi sbg perkongsian bt shbt2. Moga ukhuwwah kita terus t`jalin selepas ini. Doakn ana agar tabah dan cekal m`harungi hari2 mendatang yg lbh m`cbr....."

Ukhuwwah adalah bahasa yang sukar utk digambarkan. Ianya bukan semudah dgn kata-kata. Tapi ia dirasai olh org yg berukhuwwah. Ukhuwwah kerana Allah.

Malam ketika bertolak balik, ana termenung dan tanpa ana sedari air mata mula keluar membasihi pipi ana. Dengan pemandangan lampu ditepi jln dan pokok-pokok menambah kesayuan dan keheningan dihati ana. Ketika itu, ana menoleh ke belakang. Ermmm hampir semua terlena dbuai mimpi keletihan.

Tapi ana terus dbuai oleh rasa ukhuwwah itu. Satu demi satu memori diimbas. Seolah-olah ana ditayangkan detik-detik suka dan duka.

Memang rasa itu telah menguasai ana sehingga ana tak dapat melelapkan mata sehingga sampai.

Sepanjang setahun, kami saling kenal mengenal antara satu sama lain. Cuba memahami watak dan perangai masing-masing. Kadang-kadang rasa sakit hati, dan kecil hati tapi perasaan itu segera ana tolak kerana ana tahu perasaan ini hanya mainan syaitan dan nafsu. Virus-virus ukhuwwah mula ditusuk ke hati. Tapi dgn berbekalkan ilmu dan iman yang ada. Alhamdulillah rasa mahmumah itu berjaya diatasi.

Akhirnya, buat shbt mantan pimpinan sudilah kiranya ana hadiahkan sebuah sajak pd antum.

Dikala aku kesedihan,
antumlah yang mengembirakan,
dikala aku hilang keyakinan,
antumlah yang memberikan kata-kata semangat,
dikala aku kesunyian
antumlah yang mengisinya dgn cerita-cerita mrk berjuang.




No comments: