Monday, July 21, 2008

Malasnya Membaca...


Dalam buku Mubasyirat bintisoril Islam Dr Yusof Qardhawi antara lain mengulas tentang kelemahan ummat Islam. Katanya ummat Islam ramai yang tak tahu mambaca Al Quran, yang tahu membaca malas membaca, yang rajin membaca tak faham apa di baca, yang faham tidak beramal dengan apa dibaca dan yang beramal tidak bersungguh dalam amalannya.

Sungguh jauh kita dari petunjuk Al Quran.

Saya melihat fenomena ini sesuatu yang bersifat realiti bukan sahaja di Saudi sebagaimana ulasan Dr Yusof Qardhawi, tetapi juga di Malaysia.

Bukan sahaja malas membaca Al Quran malah malas membaca bahan ilmiah atau sekurangnya bahan yang mengajak kita berfikir. Sebab itu saya suka memilih menulis artikel pendek. Apa yang lebih malang, dalam keadaan malas membaca itu kita lebih cenderung untuk mengkritik tanpa memahami apa yang kita kritik. Malah lebih mendukacitakan bahasa yang melambangkan katandusan adab dan akhlak.

Sifat ini juga menjangkiti orang yang mengaku pejuang atau pendokong Islam. Sesuatu yang tidak wajar berlaku. Ketika membela Rasulullah SAW yang mulia akhlaknya kita menggunakan bahasa yang langsung tak beradab.

Islam mengajak kita menggunakan hikmah, nasihat yang baik dan bermujadalah kerana itu yang terbaik. pastinya dengan adab dakwah.

Saya teringat bagaimana Salehuddin Ayubi telah menyaring tenteranya ketika ingin membuka Falastin. Siapa yang tidak berqiamulail di waktu malam diasingkan. Saya tidak bermaksud mendesak setiap kita yang mendokong perjuang Islam bersifat begitu walaupun itulah yang sepatutnya. Namun kita perlu menjauhkan diri dari sifat yang menghalang turunnya pertolongan Allah. Di saat ulama dan pimpinan bermunajat, kita pula mengundang dosa dengan lidah dan tulisan kita. Diriwayatkan munajat Nabi Musa memohon hujan terhalang kerana ada seorang namimah di dalam jamaahnya.

Moga kita tidak menjadi pumca terhalangnya pertolongan Allah untuk kemenangan Islam bagi jamaah. Gunakan pemikiran menyaring perasaan, gunakan iman membimbing pemikiran. InsyaAllah kita akan mendapat pertolongan dan kemenangan

No comments:

There was an error in this gadget