Sunday, November 2, 2008

MIMPI ITU HIBURAN DARI ALLAH

#Semoga perkongsian cerita dr seorng murabbi ini menjadi iktibar buat kita semua.

Bulan julai 2000 saya telah ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana kesalahan menyampaikan ceramah kepada sekumpulan pemuda yang menyewa sekolah saya untuk program persatuan mereka (mereka ialah persatuan Al-Mau'nah.(1).

Sebelum saya membenarkan mereka menyewa kemudahan sekolah saya untuk program tersebut, terlebih dahulu saya meminta dokumen sah mengenai persatuan mereka. Permintaan saya dipenuhi dengan mereka menyerahkan kepada saya salinan Daftar Pertubuhan oleh Pendaftar Pertubuhan dan Surat akuan sah oleh Jabatan Agama Islam Selangor).

Sebulan selepas program tersebut, berlakulah peristiwa yang menggemparkan negara, iaitu peristiwa Jenalik yang melibatkan persatuan tersebut. Oleh kerana saya pernah menyampaikan ceramah kepada mereka maka saya "dikira terlibat sama". Kerana ketiadaan bukti keterlibatan saya ( kerana pada hari rompakan senjata di Grik berlaku, saya ada dikediaman saya di Kuantan) maka saya ditahan dibawah akta ISA.

Akta yang tidak memerlukan bukti untuk menahan seseorang. Sebab itu saya selalu berpesan kepada rakan-rakan yang mengajar dimasjid-masjid dan surau-surau. Selalulah berpesan kepada AJK surau atau masjid tempat anta mengajar tu, jangan buat apa-apa yang menyalahi undang-undang.

Bukan sahaja mereka yang kena lokap, nanti anta pun akan ditahan sama di bawah ISA. Alasannya ialah kerana anta terlibat mengajar dimasjid yang salah seorang AJKnya ada melakukan kesalahan.

Sahabat yang ana pesan biasanya akan ketawa dan gelak besar. Kelakar kata mereka. Memang ISA tu undang-undang kelakar. Tapi kelakar-kelakar pun boleh menyebabkan pengamalnya masuk Neraka tau.
Berbalik kepada kesah saya tadi. Bila mengetahui bahawa saya sah ditahan dibawah akta ISA setelah ditunjukkan surat perintah penahanan oleh ASP Ismail di IPD Kuantan.(2). Saya pasrah saja kepada takdir Allah.

Saya tahu saya tidak terlibat dan tidak melakukan apa-apa kesalahan. Jadi saya benar-benar yakin waktu itu Allah memberi peluang kepada saya melalui satu proses tarbiyyah Allah. Alhamdulillah.

Program malam Pertama saya dalam lokap setelah selesai sessi soalsiasat ialah mandi, solah Taubat, Solah hajat dan Tasbih. Selesai melakukan semua amalan itu saya terus baca Yassin 41 kali khatam. Alhamdulillah, malam pertama terpisah dari dunia luar itu sedikitpun tidak meresahkan hati saya.

Bahkan saya dapat rasakan satu kemanisan dan kelazatan yang sangat luar biasa, kerana dapat berdampingan dengan Rabb tanpa diganggu oleh sesiapa. Itulah amalan saya selama lebih 50 hari dalam lokap IPK Kuantan,(3), disamping berpuasa hampir selang-selang hari.

Sewaktu menjalani hari-hari sepi diperut lokap tersebut, saya dapat bayangkan begitulah keadaannya bila kita mati. Secara mendadak kita hilang segala-galanya. Tiada lagi isteri disamping, tiada gelak gurau anak-anak, tiada lagi teman-teman,(4), tiada lagi rumah kediaman, tiada lagi kenderaan untuk kesana sini. Semuanya terputus. Tinggallah kita dengan nasib sendiri. Tiada siapa yang tahu.

Hampir sama dengan kematian. Saat menjalani perjalanan "pra kematian" itulah saya alami mimpi yang indah.

Masuk malam ketujuh saya dalam lokap, setelah selesai menunaikan solah-solah biasa, saya terus membaca Yassin. Malam itu malam jumaat. Udara sejuk diluar sesekali mencuri masuk kedalam lokap saya. Pada malam tersebut saya merasa mengantuk yang tak boleh ditahan-tahan. Biasanya saya akan baca 41 kali Yassin secara terus hingga jam 3 pagi.

Tapi malam tersebut setelah menamatkan 21 kali khatam Yassin saya rasakan sudah tertahan lagi. Lalu saya memutuskan akan tidur sebentar dan kemudian menyambung kembali 20 kali khatam bacaan. Bila saya baringkan saja tubuh dilantai lokap tanpa lapik itu terus saya rasakan dibawa kedalam satu dunia yang lain.

Tiba-tiba saya dapati saya berada ditengah-tengah himpunan manusia ramai. Betul-betul macam ceramah Pas. Saya tidak mengenali sesiapa pun dikalangan mereka. Saya lihat manusia ramai itu semacam menunggu seseorang. Sesekali mereka tertoleh-toleh dan terjengguk-jengguk kepintu masuk padang yang luas itu. Saya bertanya orang yang paling hampir dengan saya. Kita sedang menunggu siapa ni?.

Orang yang saya tanya menoleh kepada saya dan berkata; kita sedang menunggu kehadiran Amiirul Mukminin Umar Al-Khattab. Hati saya tiba-tiba melonjak gembira. Alhamdulillah dapat lah kiranya untuk saya menatap wajah sahabat RasuluLlah saw yang agung itu. Dalam keadaan diselimuti rasa gembira itu tiba-tiba orang ramai seolah-olah memandang kearah saya. Mereka melambai dan memberi salam.

Belum sempat saya bertanyakan kepada seseorang, tiba-tiba lelaki lelaki yang saya bertanya tadi berbisik kepada saya; Amirul Mukminin disebelah kamu tuu. Saya terkejut sambil menoleh kepada sesusuk tubuh yang tinggi dan tegap disisi kiri saya. Wajahnya putih bersih, berjambang hitam pekat. Wajahnya tersenyum tetapi jelas kelihatan raut ketegasan seorang pemimpin.

Lantas saya memberi salam kepadanya. Airmata saya mengalir kerana terlalu gembira dengan pertemuan itu. Ketika saya mendongak kepada sekali lagi, Beliau tersenyum kearah saya, sambil mengambil tangan kanan saya lalu dilekapkan kepada pipi kanannya.

Saat tangan saya tersentuh dengan pipinya saya rasakan satu aliran sejuk menjalar melalui tangan hingga kesegenap tubuh saya. Alangkah indahnya berjabat tangan dengan tokoh yang mulia itu. Beliau tidak berkata apa kepada saya, hanya tersenyum sambil menggengam tangan saya dan diusap-usapkan kepipinya. Saat kegembiraan itulah tiba-tiba beliau menghilangkan diri.

Himpunan manusia yang ramai beralih pula mendongak kelangit. Dada langit cukup cerah. Bulan mengambang kuning berkilau. Tiba-tiba bulan itu berpusing. Pusingan yang pertama saya terlihat dipermukaan bulan gambar Singgahsana Raja. Tirainya kuning dan hamparannya juga kuning. Pusingan yang kedua gambar Tuan Guru Haji Abdul Hadi sedang menyampaikan ceramah dianjung Sebuah Masjid, menghadap kehalaman luar. Hadirin memenuhi setiap ruang padang yang luas itu. Semuanya diam dan khyusuk.

Pada pusiangan yang ketiga saya lihat gambar Baitullah yang disimbah cahaya. Jamaah Muslimin sedang tawaf menegelilinginya. Selesai pusingan itu, orang ramai pun bubar. Semacam selesai melihat tayangan slaid dipenghujung ceramah. Semua orang berjalan keluar, samalah dengan selesainya ceramah Pas. Disepanjang jalan terdapat peniaga-peniaga yang menjual berbagai barang jualan. Sedang saya berjalan bertunda-tunda dengan orang ramai itu, tiba-tiba saya terlihat satu gerai yang tiada siapa pun yang singgah digerainya.

Peniaganya seorang yang bersih wajahnya. Raut wajahnya tenang walaupun tiada siapa yang sudi singgah digerainya. Melihat keadaan itu saya rasa terharu. Lalu saya singgah dan memberi salam kepadanya. Di atas meja dihadapannya terdapat satu balang besar berisi cairan kuning jernih. Nak cuba? tanya peniaga itu. Apa ini? tanya saya kembali. Oooo.. ini ialah Sandwich madu.

Lalu tanpa diminta beliau membelah sebatang roti yang sederhana panjangnya lalu disapu madu yang terdapat didalam balang tadi. Beliau hulurkan kepada saya sambil berkata ramah; sila lah..orang belum kenal lagi madu ni..cuba lah katanya.

Lantas saya mengambil pemberiannya. Masyallah..bila roti madu itu saya sentuhkan kelidah saya..rasanya sangat lazat, manisnya sederhana, bukan seperti madu biasa. manisnya meresap kecelah-celah gigi. Sedang saya menikmati manisan madu itulah saya tersedar..saat saya tersedar dan bangun untuk berwudhu, masih dapat saya rasakan manis madu di selang-selang gigi. Saya berkumur-kumur, tetapi masih dapat saya rasai manisnya..Maha suci Allah.

Saya lantas berwudhu, menunaikan tahajjud dan menyambung kembali bacaan Yassin saya. Sejak saat itu saya merasa sangat tenang,ketenangan dan kelapangan jiwa yang tidak pernah saya alami sebelumnya seumur hidup saya.

Setiap kali hati saya dilanda duka, segera terlintas disudut hati kecil mimpi yang indah itu. Kali kedua saya alami mimpi bersama Saidina Umar ialah sehari selepas sampai surat perintah penyambungan tahanan kepada 2 tahun lagi. Kemudian kali yang ketiga dipenghujung ramadhan 2003 dua malam sebelum saya dan teman-teman yang lain dibebaskan.

Teruskanlah perjuangan ini wahai teman-teman dan adik-adik. Dampingilah Allah Yang Maha HAAFIDZ, Dialah yang menjaga kita hatta saat kita melupaiNya sekalipun.

Nota:
(1). Sebelum itu sekolah saya selalu disewa oleh Pelajar-pelajar IPTA dan IPTS untuk program persatuan mereka.
(2). ASP Ismail berasal dari Kg Cherang dalam Nyior Cina, Jalan Bereka 12 Kota Baru. Kemudiannya keluarga beliau berpindah ke Kg Air Satan Air Lanas Jeli. Ayah beliau dikenali dengan gelaran Pok Loh Tukang Besi. Saya pernah kekampung beliau sekitar tahun 1985-1986. Khabarnya beliau jatuh sakit yang agak serius pada tahun 2002 dan sering balik berubat di HUSM Kubang Kerian.
(3). Selepas itu saya dipindahkan ke lokap Pulapol Jalan Semarak Kuala Lumpur. Kemudiannya dipindahkan ke PRC (Polis Remain Centre) Kg Batu Jalan Ipoh. Semalaman di PRC saya dipindahkan terus ke Kem Tahan Kemunting (KEMTA) selama 3 tahun dan ditahanan dikediaman (tahanan terhad) selama 10 bulan. (Tempoh mula ditahan, julai 2000 - Nov 2003. Bebas dari tahanan terhad September 2004)
(4). Setelah saya ditahan, Bekas pimpinan Mau'nah Negeri Pahang mengaku tidak mengenali saya. Sedangkan mereka lah yang datang berunding dengan saya untuk menyewa tempat bagi program mereka. Bahkan selepas dibebaskan mereka langsung tidak datang menziarahi saya kerana bimbang dianggap terlibat. Lebih teruk lagi ada yang melarikan diri bila terserempak dengan saya dibandar kuantan (paparan untuk iktibar).

No comments: