Tuesday, May 5, 2009

Mengangkasa Pembacaan…

" Read…. You will conquer the world`s." begitulah bingkasan kata seorang insan yang pernah mewarnai catatan sejarah di atas muka bumi ini. (Ianya juga tema bagi blog ust Syaari merangkap Setiausaha Agung GAMIS).

"Abg, ana ini memang seorang tak suka membaca. Nak buat macam mana? Ana suka menjadi pendengar" dialog seorang adik usrah kepadaku.

Aku ligat berfikir macamana nak merangsang atau menghairahkan seseorang untuk membaca buku? Sekarang bukan masa era 80an. Terpaksa bersesak menaiki bas atau beratur panjang untuk meminjam buku daripada library. Zaman kini ilmu berada dihujung jari kita sahaja. Persoalanya kita MAHU atau TIDAK MAHU?.

Membaca adalah anak kunci kepada ilmu. Dengan membaca kita akan mengalami proses pencerahan terhadap sesuatu isu. Dengan membaca kita akan menilai pemikiran penulis dengan lebih telus dan ikhlas. Dengan memBACA kita LEBIH MEMAHAMI daripada menDENGAR!!!

"..Kerana dengan membaca, bahasa kita akan lebih kemas, fikiran kita akan lebih tajam dan hati kita akan lebih subur!"

Alhamdulillah dalam keghairahan mengisi kekosongan masa cuti ini sebelum menempuh beberapa 'Program Jati Diri' aku telah mengkhatamkan beberapa buah buku sebagai ole-ole buat diriku pada masa akan datang.

Aku telah memaksa diriku untuk bangkit dari khalayan dan 'tidur' disiang hari. Beberapa kepayahan yang disengajakan aku usahakan. Semua ini adalah untuk 'menolak' diriku mara ke hadapan dengan satu matlamat yang jelas iaitu ingin menjadi seorang yang berNILAI untuk ummah setelah keluar dari alam kampus ini.

Memang sukar tapi ianya tidak mustahil!!! Begitulah nadanya aku memotivasikan diriku agar terus tekun menelaah bidang diluar pengajianku.

Buku 'Mengangkasakan Pengajian Tinggi';Prof Dato` Dr. Ir Zaini Ujang, 'Rindu Bau Pohon Tin'; Ust. Hasrizal Abdul Jamil, 'MURTAD jangan Pandang Sebelah Mata';Ann Wan Seng, 'Nota Hati Seorang Lelaki'; Pahrol Mohd Juoi, dan beberapa buku yang terlupa tajuk secara specifik kerana telah dipulangkan kepada pemilik buku selesai aku membacanya.

Beberapa lagi buah buku telah mencari tumpuan ku untuk membacanya… :) insya Allah…

Terima kasih yang tidak terhingga kepada sahabatku; Hafizul,abg Muhajirih, Hafiz, Azim Jamil dan 'mereka-mereka' yang telah bermurah hati meminjamkan buku kepadaku.

Alhamdulillah….

Bukan riak atau ingin menunjuk…. Tapi bersamalah kita menghayati konsep fastabikul khairat… Semoga ianya menjadi motivasi kepada sahabat seperjuangan. Tetapi pencapaian ini sebenarnya masih berada ditahap yang permulaan.


 

" Dalam memperkatakan government waiting kita bukan sahaja memerlukan 'mereka-mereka' yang pandai menuturkan kata-kata indah dan 'falsafah' tapi manusia di zaman sekarang memerlukan 'mereka-mereka' yang berjaya menelurkan idea-idea yang bernas, konstruktif,dan segar dengan peredaran zaman kini. Organisasi kita sangat memerlukan 'mereka-mereka' yang boleh mendepani isu-isu global dan antarabangsa. Kita tidak selamanya membangkang tapi memberikan alternatif untuk kebaikan ummah ini!!! " antara intipati kata-kata MP Yb Salehudin Ayub ketika Majlis perasmian Muktamar Pemuda PAS negeri Johor baru-baru ini.

Aku merenung diriku dengan sedalam-dalamnya… Adakah aku sudah bersedia memimpin masyarakat apabila aku keluar dari alam kampus ini.?

Tersentak… Ternyata aku masih memerlukan lebih banyak persiapan. Mindaku perlu diasak dengan perkara-perkara yang lebih 'besar' dan 'berat'. Aku bukan lagi 10 tahun yang lalu…

Aku harus berubah… BERUBAH!!!!….BERUBAH!!!!….

BERUBAH cara berfikir… BERUBAH cara bertindak…

BERUBAH untuk sebuah perjuangan….

AKU hari ini bakal mencorak AKU pada masa akan datang!!!

There was an error in this gadget