Wednesday, April 16, 2008

Apa itu ukhuwwah???

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian???... ermmm pada malam yang mulia ini ana ingin berkongsi kepada semua peminat Kembara Muslim dengan sebuah perkataan yang sering kita dengar...

Apakah perkataan itu??? Perkataan itu adalah UKHUWWAH...

huhuhu... Mesti semua sudah maklum apa makna nya kan.. persaudaraan.. mahabbah dll... Tapi apa yang ana nak bawakan kepada sahabat sekalian pada entry kali ini adalah beberapa pengalaman UKHUWWAH Kembara Muslim sepanjang bergelar sbg seorg mahasiswa atau pelajar...

Ini disebabkn perkataan ini seringkali berkumandang dalam gegendang telinga...Lebih-lebih lagi 'mereka-mereka' yang melibatkan diri dalam gerakan dakwah... Insya Allah anda pasti akan mendengarnya bahkan didiskusikan oleh para ustaz.. Begitulah kehebatan perkataan ini


Kembara Muslim ingin membawa sebuah untaian kata daripada Imam Hassan al-Banna ketika membahaskn isu UKHUWWAH dlm bukunya Risalah Taalim.

"Tiada Ukhuwwah tanpa iman, dan tiada keimanan yg sempurna tanpa ukhuwwah sepertimana tidak ada persahabatn tanpa taqwa dan tiada ketaqwaan tanpa persahabatan"

Begitu hebat kata-kata ini.. Menucuk jiwa Kembara Muslim yang sentiasa mencari ruang-ruang yang ada dalam hidup untuk menambahkan UKHUWWAH...

Bermula dengan kehidupan Kembara Muslim mengenali Persatuan Putera Puteri Islam (PERPPIS), kemudian masuk ke kampus UTMKL, kemudian berusrah dengan sahabat sefikrah. (Amin, Ridhwan, Mahadir, Sobri, Ana dan soffan.)...

Kemudian dilantik menjadi presiden sebuah persatuan mahasiswa.... Memasuki Unit Amal... Berhijrah ke bumi selatan tanah air... Dan akhirnya ana pada saat ini..

Terlalu manis setiap pengalaman yang pernah ana lalui... Supaya ianya tidak dimamah usia dan zaman ingin benar ana menulisnya sebagai tatapan buat umum dan khasnya buat sahabat-sahabat yang mengenali Kembara Muslim.

Sewaktu menjadi Timb Presiden PERPPIS... huhuhu persatuan ini yg telah banyak mengasah bakat ana untuk memimpin. Bayangkan dalam seusia dalam 16-17 tahun itu telah diamanahkan memegang jawatan yang begitu besar.


Sebaik selepas selesai muktamar PERPPIS, Kembara Muslim adalah orang yang paling syahdu sehingga mengalir air mata. Kembara Muslim masih lagi betapa beratnya amanah ini. Berlalu kepimpinan ana dengan jayanya... Beberapa pembaharuan yang telah ana buat... Moga Allah kira ia sebagai saham akhirat Kembara Muslim...Amin..


Kemudian pengembaraan hidup ini diteruskan lagi dengan memasuki alam kampus. UTMKL namanya diberi. Dengan berbekalkan semangat membara dalam hati ingin menjadi insan berguna buat keluarga, agama dan negara.

Kembara Muslim meninggalkan bumi Di Bawah Bayu dengan linangan air mata hati dan azam kental. "Izinkan Kembara Muslim pergi menuntut ilmu nun disebarang laut sana mak..." Berat hati emak nak melepaskan anak kesanyangannya ini... Namun apakan daya.. Dia memberikan keizinan...

Di sana ana bertemu dengan ramai sahabat-sahabat yang sefikrah dengan ana. Dipendekkan cerita ana telah bertemu dengan sekelompak manusia yang mempunyai cita-cita yang sama dengan ana untuk mendaulatkan Islam. Maka kami bersama-sama membentuk sebuah UKHUWWAH kerana dengan inilah kami dapat bersama-sama berganding bahu membawa risalah ini.



Dalam keadaan yang agak tidak stabil itu... Kami dengan kuasa UKHUWWAH telah melalui pelbagai halangan dan tribulasi dengan jayanya...

Sahabat sekalian, tidak ana lupa untuk menceritakan ahli-ahli Darus Salam... Amin, Ismail, Wafi, Ise, Hilmi, Hendri, Rizal... Antum semua banyak mengajar ana erti sebuah persahabatan. Sama-sama bersusah takde duit... Lapar bersama... Kenyang bersama... Minum air buah bersama.. Terlalu indah saat itu.. Buat adikku Hendri dan Syarizal... Terima lah kami selaku senior ini dengan seadanya... Aku mendoakan agar saat itu kembali....


Sebahagian gambar yang masih dalam tatapan bila kerinduan suasana DS

Tidak adil rasanya kalau Kembara Muslim tidak mengenang jasa abang-abang senior yang telah banyak memberikan tunjuk ajar dan nasihat juga kritikan terhadap diri Kembara Muslim... Ana tahu semua krtikan itu dilontarkan adalah untuk melihat benih Islam terus subur di bumi UTMKL...


Tidak cukup dengan itu, Kembara Muslim terus berukhuwwah dengan sahabat dalam Unit Amal Kawasan Tawau... Sahabat disini lain pula UKHUWWAH yang terbina. Kenapa lain kerana manusia juga lain. hehehe...



Sesungguhnya sahabat Unit Amal banyak mengajar ana erti memahami perasaan sahabat yang lain... Selalu sahaja hati ini tercalar tapi cepat-cepat diubati bahawa inilah kemanisan ukhuwwah.. Takkan manis jeee mesti ada pahitnya jugak...


Dan sekarang ini ana tengah membina UKHUWWAH dengan manusia yang berlainan pulak... Memcabar juga untuk menyesuaikan diri... Namun dengan berbekalkan pengalaman UKHUWWAH yang ada ianya pasti mudah... Insya Allah...


Alhamdulillah, baru beberapa bulan Kembara Muslim sudah membina UKHUWWAH itu dengan baik... Bahkan sudah terasa kehangatan UKHUWWAH itu.. Tapi ana masih lagi berusaha untuk memantap lagi UKHUWWAH ini... Sampai bila???? Wallahualam.. Tapi bagi ana tips mudah banyak pengembaraan bersama... Insya Allah UKHUWWAH akan mudah terjalin.


Akhirnya... sampai laa ke saat ini....

Ana ada membaca sebuah sms dr drpd tel shbt ana.Ana begitu teruja dgn beberapa perkataan dlm sms tue.Ana rasakan tidak salah utk ana paparkn disini semata-mata ana nak bicarakn UKHUWWAH..

"... Maaf .... ana ucapakn Selamat Menyambut Ulang Tahun. Ana segan nak ucap depan-depan... Melainkn enta da .... "

Ermmm..nak tau mereka ini adalah roomate.Penerima dan Pengirim sms.Walaupun mereka berdua ini roomate tapi sampai macam tu sekali.Ana pun terkejut.Apakah yang menyebabkan si pengirim malu???

Ana sebenarnya nak bagitau kepada peminat hawa Kembara Muslim bahawa gol syabab sekarang pemalu orangnya.ermmm setuju tak wahai syabab???

Memang benar syabab sekarang amat pemalu orangnya kerana banyak sebab.Sebab tu laa baru-baru ni Kembara Muslim telah membeli sebuah buku "Aku Terima Nikahnya"... Mungkin disitulah akan mendapat Kembara Muslim jawapannya...

Opssss.... tersasar sikit...

Ok kita berbalik kpd isu UKHUWWAH...

Wahai shbt ku sekalian ukhuwwah ini lah yg menyebabkn kita kekal dlm medan dakwah ini.. Tanpa shbt2 yg sama berjuang kita akn down dan putus asa dlm perjuangan ini.. Oleh itu, marilah kita hubungkn kembali talian UKHWWAH yg telah lama terputus dgn shbt lama kita...

Jangan biarkn diri kita tergolong dlm doa rasulullah saw yg menyatakn mrk yg memutuskn tali persaudaraan bukan dr gol baginda...

huhuhu....

sbl mengakhiri entry ini... Kembara Muslim ingin mengemukakan sebuah pertanyaan kpd peminat Kembara Muslim...

Dimana anda meletakkn nilaian sebuah UKHUWWAH ini??? ermmm Apakah parameter yg digunakn?? Moga kita terus berUKHUWWAH...

No comments:

There was an error in this gadget