Friday, December 25, 2009

Akhlak Itu Dakwah!!!!

|
Bercakap tentang teori dakwah cukup lancar bagi sesetengah orang..jika ditanya,hui! mau sejam jugak kuliahnya apabila bercakap tentang dakwah secarateorinya..malah mereka boleh menceritakan bagaimana praktik dakwah..pun secara teori juga..

Bagi individu yang terlibat dengan dakwah..mereka akan kurang bercakap tetapi lebih dalam melakukan usaha dakwah..tetapi, timbul satu persoalan di sini..adakah orang2 tertentu sahaja yang mampu melakukan usaha dakwah?
Bila kita melihat dakwah kepada YANG BELUM LAGI ISLAM di Malaysia ini.. Kita dapatmelihat usaha dakwah majoritinya dan yang paling agresif adalah dikalangan rakan-rakan kita yang re-vert (yang kita selalu panggil mualaf, walaupun sudah masuk Islam dekat 20 tahun)

Dalam penulisan ini saya ingin memberi idea bagaimana anda boleh memulakan usaha dakwah tanpa anda perlu berguru selama 10-20 tahun untuk menjadi pendakwah.

Caranya mudah sahaja.. Tunjukkan anda adalah seorangmuslim yang mempunyai akhlak yang baik.. Akhlak yang baik akan memikat sesiapa sahaja.. Jika anda selalu menunjukkan akhlak yang baik kepadasahabat2 yang BELUM LAGI ISLAM.. InsyaAllah itu akan menyumbang kepada keislamannya suatu hari nanti..

Apabila kita kembali kepadaperiod dakwah RAsulullah, kita dapat melihat terpesonanya orang untuk masuk Islam salah satunya disebabkan hebatnya akhlak Rasulullah..

Apabila kita melihat penyebaran Islam kepada negara-negara selain tanah Arab yang berlaku pada zaman sahabat, tentu sahaja mereka amat berlainandari segi bahasa dan budaya.. tetapi pengislaman itu berlaku keranaterpesona dengan akhlak yang ditonjolkan oleh pendakwah yang ikhlas ini..Jadi sahabat-sahabatku. .tidak perlu pecahkepala..bagaimana anda boleh menyumbang dalam dakwah kepada sahabat2 muyang BELUM LAGI ISLAM..

Jadilah muslim yang baik dan berakhlak mulia..InsyaAllah, moga terbuka hati mereka..dalam masa yang sama sedikit2 mempelajari tentang dakwah daripada orang yangbetul..InsyaAllah, sahabatku akan menjadi pendakwah yang hebat suatu hari nanti..

Dakwah itu mudah..betul! :)

1 comment:

Anonymous said...

yg ditulis ni bukan teori ke??