Tuesday, April 21, 2009

Jom daftar d Unversiti Kehidupan!!!!

Universiti Kehidupan....

Terkejut dan teruja.

"Sejak bila pulak pihak KPT (Kementerian Pengajian Tinggi) menubuhkan Universiti Kehidupan ini." hatiku berbisik.

Selebar demi selebar aku membaca buku itu. Semakin membaca semakin terasa untuk masuk dalam universiti ini. Seronok rupanya universiti ini.

Dengan silibus dan pensyarah yang tak pernah aku kenali dan laluinya sebelum ini.

Memang amat mengujakan. Baru tersedar rupanya selama ini aku sedang memasuki universiti ini. Macam mana aku boleh tak sedar ini.

PERISTIWA itu silibusnya dan MANUSIA itu pensyarahnya...

Bagitulah yang aku boleh simpulkan hasil pembacaan aku kepada buku NOTA HATI SEORANG LELAKI tulisan ust Pahrol Juoi.

Setiap PERISTIWA membawa nilai yang tersendiri dalam hidup kita. Siri-siri PERISTIWA yang berlaku dalam hidup lah yang banyak membawa perubahan dalam diri seseorang.

Bahkan PERISTIWA itu boleh membentuk persepsi dan corak pemikiran seseorang. Hebat bukan silibusnya. PERISTIWAnya biasa-biasa sahaja tapi boleh merubah manusia.

Kekadang gelanggang ceritanya sekangkang kera, namun peranannya saujana mata memandang. Adakalanya pangkat mereka cuma kuli dan petani sahaja tapi jasanya mengatasi negarawan,hartawan dan sarjanawan.
Ramai manusia yang hebat, mereka menulis menerusi amalan. Mereka melakar sejarah.
Tapi orang yang mencipta sejarah jarang-jarang mampu menulis sejarah.

Marilah kita belajar di "Universiti Kehidupan" dengan gugusan kisah dan rencah PERISTIWA sebagai teks kuliah yang tidak bernoktah. Kita amati nasihat daripada 'guru pengalaman' yang bersyarah tanpa suara dan kata.
Saya persembahkan buku kecil tapi sarat dengan permata kisah yang menggetarkan jiwa mereka yang ketandusan iman.... Rasailah kehangatan kisahnya...
" NOTA HATI SEORANG LELAKI: Pahrol Mohd Joui"

No comments: